In de begeleiding van kinderen richten wij ons op kinderen in de basisschoolleeftijd (vanaf 5/6 jaar). De invloed van de directe omgeving wordt tevens bekeken. Zo kunnen we een goed overzicht krijgen in waarom een kind/tiener bepaalde problemen ervaart. U kunt hierbij denken aan problemen als:
|
|
Door middel van het voeren van gesprekken gecombineerd met speelse (afhankelijk van leeftijd) elementen/ werkmethoden wordt aan de hulpvraag gewerkt.
De volgende werkmethoden worden o.a. in de praktijk toegepast:
Verhalen: herkenning, verwerking, inzicht en aanspreken innerlijke kracht.
Tekenen, knutselen: inzicht, uiten en verwerken gebeurtenissen.
Rollenspelen: inzicht krijgen en oefenen in nieuw gedrag. Evt. met behulp van poppen.
Lichaamswerk en visualisatie: zelfbewustzijn, inzicht en verandering.
Kindermeditatie: ontspanning, gronden en zelfvertrouwen bevorderen.
Kwaliteitenspel: ontdekken waar kwaliteiten en valkuilen liggen.
Schatgravers: zie de Matty en Greetje pagina
Kinderaffirmaties: positief denken en zelfinzicht
Energetisch lichaamswerk: hoe zit je in je energie en hoe kun je hier invloed op hebben.
Wandelcoaching in het bos: tijdens een wandeling doen we opdrachten en oefeningen die aansluiten op de hulpvraag.
EFT: Emotional Freedom Techniques is een effectieve methode bij stress gerelateerde klachten. Het is vergelijkbaar met EMDR, maar dan toegankelijker voor kinderen en jongeren.
De werkmethoden worden zoveel mogelijk aangepast op de leeftijd van het kind/ tiener en de interessegebieden die zij zelf hebben.
Voordelen
Afhankelijk van de specifieke situatie van het kind/ tiener kunnen dit voordelen van de begeleiding zijn:
- Meer zelfvertrouwen
- Bewuster van eigen gevoelswereld
- Meer zelfkennis en inzicht
- Voelt zich veiliger
- Leert zelf oplossingen te bedenken voor problemen
- Meer zin om naar school te gaan
- Verbetering contact broers/zussen
- Meer lichaamsbewustzijn
- Beter kunnen ontspannen
- Positiever in het leven staan
Leerproblemen
Onze coach drs. Jessica Hebly biedt naast bovenstaande tevens gespecialiseerde hulp aan kinderen met leerproblemen vanuit de kernvisiemethode. Deze kan worden ingezet bij bijv. dyslexie, dyscalculi, maar ook bij het verbeteren van leerstrategieën in het algemeen. Er wordt actief gewerkt aan het inprenten van de juiste basisinformatie, waaronder het (opnieuw) automatiseren van het alfabet, de cijfers en tafels, waarbij uit wordt gegaan van de leerstrategie die het beste bij het kind past. De methode is het meest effectief voor kinderen van 8 jaar en ouder. Het stimuleren van het zelfvertrouwen van het kind is tevens een belangrijk onderdeel van deze methode. Kinderen die de kernvisiemethode eigen hebben gemaakt, vinden het plezier in het leren weer terug.
Zie referenties voor ervaringsverhalen van kinderen, jongeren en ouders.